Nechutenství Bude vám lépe

Rychlé vyhledání produktu

Vybrat kategorii nebo podkategorii

Co můžete udělat, pokud trpíte nechutenstvím?

patient with appetite loss
You've lost your appetite? That's a common side effect.

Nechutenství je jednou z největších obtíží, kterou rakovina i onkologická léčba přinášejí. Obvykle ji způsobí nejspíš sama rakovina, ale vliv mají i vedlejší fyzické potíže jako únava, bolest nebo léky, psychické obtíže jako stres, deprese nebo úzkost i vedlejší účinky dané léčby, jako jsou zvracenínevolnost nebo změny ve vnímání chuti a vůně jídla.

Problém může trvat několik dní nebo i po celou dobu léčby. Čím déle trvá, tím větší je riziko, že se rozvine podvýživa.

Další kroky se odvíjejí od důvodu nechutenství. Je důležité identifikovat, co jej způsobilo.

Zde je 9 tipů, jak vyzrát nad vlastním odporem k jídlu:

  1. Mějte vždy po ruce nějakou svačinu pro případ, že vás přepadne chuť na něco dobrého.
  2. Pokud máte pocit, že toho během dne moc nesníte, do jídel, které budete jíst, přidejte extra proteiny a kalorie. Například použijte plnotučné mléko a oříškové máslo.
  3. Kdykoli máte hlad, vždy jezte a pijte kaloricky hodnotné potraviny, dokonce i v noci.
  4. Připravte si svačiny, např. oříšky, krekry a sušenky všude tam, kde trávíte více času.
  5. Jezte to, co se snadno a rychle připraví, např. zmrazená hotová jídla.
  6. Nezapomeňte pít dostatek tekutin a místo čisté vody si vybírejte nápoje s extra kaloriemi a dalšími živinami, ale zároveň:
  7. Snižte množství tekutin, kterými jídlo zapíjíte, abyste si jimi žaludek nezaplnili místo jídla.
  8. Střídejte strukturu jídla, smoothie střídejte s měkkými pokrmy nebo mraženými jídly, abyste z jídla získali různé pocity.
  9. Někdy pomůže, když jíte jakoby mimochodem, zatímco děláte něco jiného – např. při návštěvě v práci, při čtení nebo sledování televize může být vítaným rozptýlením.

V každém případě:
Pokud se obáváte, že kvůli nechutenství nemáte dostatečný příjem kalorií, poraďte se se svým lékařem nebo nutričním terapeutem. Pro zvýšení chuti k jídlu vám mohou nabídnout řešení ohledně jídelníčku nebo navrhnout další možnosti, např. cvičení.